IKOON VAN DE GEBOORTE VAN MARIA
Het feest van de geboorte van Maria, is het patroonsfeest van onze abdij. We vieren het op 8 september.
Al in de eerste eeuwen van het christendom werd er een feest rond de geboorte van Maria gevierd in Jeruzalem. In de 6e eeuw wordt het feest in Constantinopel gevierd en in de 7e eeuw wordt het door Paus Sergius I ingevoerd Rome.
De geboorte van Maria wordt beschreven in de apocriefe, dit zijn oud christelijke teksten die niet in de Bijbel zijn opgenomen. In het Proto-evangelie van Jacobus vinden we teksten over de ouders van Maria: Joachim en Anna. De geboorte van Maria is een belangrijk moment in de heilsgeschiedenis, het is de voorbereiding op de menswording van Jezus Christus de Zoon van God. De geboorte van Zijn Moeder is het begin van het heil.
Op de ikoon van de geboorte van Maria is er vaak veel te zien, dit vele heeft veel meer met het aardse dan met het hemelse leven te maken. De heilsgeschiedenis vindt plaats midden onder ons, midden in ons dagelijkse leven. De gebouwen op de achtergrond zijn vaak met een rode doek met elkaar verbonden, hiermee wil men aanduiden dat het gehele gebeuren zich binnenshuis afspeeld. Moeder Anna is op een bed afgebeeld, ze wordt omringd door vrouwen (dezen worden soms als dienstmeisjes en soms als buurvrouwen aangeduid). Anna wordt omgeven met zorg, zoals gebruikelijk is in het oosten bij een bevalling. Het kind Maria wordt goed verzorgd, op sommige ikoonafbeeldingen ligt het in een bedje, op andere wordt het gewassen door vroedvrouwen. Joachim is ook aanwezig. Hij wordt op verschillende manieren afgebeeld: of hij verblijft in een van de gebouwen op de achtergrond, of hij staat erbij en kijkt er ietwat verbaast naar. Soms worden Anna, Joachim en Maria nog eens apart met elkaar afgebeeld, in een intiem gebeuren dat heel menselijk is afgebeeld. Er is dus intimiteit en huiselijkheid te vinden op dit type ikoon. Er heerst een stille vreugde na het lange verdriet van Anna en Joachim om ouderloos te zijn. De ikoon van de geboorte van Maria toont een menselijke geboorte van een zeer bijzondere vrouw Dit in tegenstelling tot de ikoon van de geboorte van Jezus Christus die duidelijk wil maken dat dit geen gewone geboorte is en geen gewoon mensenkind zoals wij allemaal. Daar gaat het dus niet om een menselijke, maar om een goddelijke geboorte.
extra link:
http://www.katholieknederland.nl/abc/detail_objectID676060.html